Fandom

Autobusopedia Warszawska

Tramwaj konny "belgijski" 1881-1921

112stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Czerwiec-lipiec 1881 - Zostały wybudowane dwie główne zajezdnie tramwajów konnych przy: ul. Sierakowskiej 7 (w przybliżeniu obecnie teren parkingu podziemnego od zachodu przy wieżowcu " Intraco I " ), oraz na Mokotowie przy ul. Puławskiej (ulica Goworka, obecnie Centrum Finansowe Mokotów). Poza tym trwały prace na posesji przy ul. Wileńskiej na Pradze. Trzeba przyznać, że zaprojektowano bardzo dobrze sieć tramwajową, jak i rodzaj zajezdni.

18 października 1881 - Wyruszył na miasto pierwszy tramwaj. Pojazdy były malowane na kolor szafirowo-żółty, tzn. w barwach firmy belgijskiej. Trasa wiodła od Rogatek Mokotowskich (plac Unii Lubelskiej) - Bagatelą - Alejami Ujazdowskimi - Nowym Światem - Krakowskim Przedmieściem - Podwalem - Wąską - Długą - placem Krasińskich - Świętojerską - Nalewkami (Bohaterów Getta) aż do placu Muranowskiego (obecnie rejon skrzyżowania ulicy Stawki i Andersa, oraz parking naziemny przed " Intraco I ").

1 listopada 1881 - Otwarto linię drugą łączącą plac Muranowski z placem Broni

1 grudnia 1881 - Połączenie: Świętojerska - Bielańska - plac Teatralny.

1882 - Uzupełnianie połączeń w innych częściach miasta. Tory pojawiły się na ulicach Woli, Grzybowa, dotarły do Dworca Warszawsko - Wiedeńskiego, do Dworca nadwiślańskiego, do Powązek.

7 października 1882 - Przejęcie taboru i budynków Tramwaju Kolejowego od Rosjan przez Belgów.

1883 - Przebudowa linii praskich i połączenie z lewobrzeżną Warszawą, prowadzące przez most Kierbedzia. Skasowanie ciężkich wagonów z 1866 roku. Tramwaje otrzymała ulica Królewska i Trębacka.

1894 - Tramwaj pojawił się na ulicy Stalowej i Konopackiej na Pradze.

1896 - Tramwaj pojawił się na ulicy Kaliksta i Nowowiejskiej, dając połączenie tej ostatniej z Torem Wyścigów Konnych, usytuowanym wówczas na Polu Mokotowskim. Ograniczone było ono obecnymi ulicami Puławską, Batorego, osią ulicy Wiśniowej i Trasą Łazienkowską.

12/13 lutego 1899 - Tramwaje stały się własnością miasta Warszawy.

1903 - Rozpoczęto budowę nowej zajezdni tramwajowej na Woli. Poszerzono ulicę Wąską i dodano drugi tor.

1904 - Otwarto nowy tor na odcinku w Alejach Jerozolimskich do Dworca Kaliskiego. Przemalowano wagony na ciemno-czerwony z żółtymi ramówkami.

1907 - Po 26 latach tramwaj konny zniknął z ulic: Długiej, Podwala, Świętojerskiej i Wąskiej pomimo, że jego istnienie umożliwiało rozwój tej dzielnicy. Na Woli, obok budowy linii tramwaju elektrycznego, wydłużono trasę tramwaju konnego do wsi Wola, gdzie utrzymał się do 1921 r. Kierując się rentownością przedsiębiorstwo zamykało w zimie niektóre linie.

1921 - Likwidacja tramwaju konnego na ostatniej linii na Woli.

Tramwaje konne utrzymywały się tak długo w Warszawie prawdopodobnie z różnych przyczyn. Jedną z nich było na pewno to, że budowa tramwaju elektrycznego w byłej stolicy podbitego państwa polskiego nie mogła wyprzedzić w tym względzie Petersburga, stolicę imperium, do czego nie chciały dopuścić ówczesne władze. Drugim zaś powodem była nieudolność osób z magistratu, jak również zahamowanie rozwoju miasta, spowodowane rewolucją 1905r. Tabor wagonów konnych był bardzo różnorodny. Pierwsze wagony były produkcji duńskiej z miasta Randers. Były lekkie i wygodne, miały podział na dwie klasy. W klasie pierwszej siedzenia były wyściełane poduszkami. W każdej klasie mieściło się po 6 osób i 5 na pomoście. Wagony te były przystosowane do zaprzęgu jednokonnego. Cechowały się brakiem dyszla, gdyż hamowanie odbywało się za pomocą hamulca ręcznego, nie zaś siłą nóg konia. Z czasem dokupiono wagony w innych fabrykach. Największe dwukonne wagony i mniejsze w lepszym stanie zaadaptowano następnie jako doczepy do wozów silnikowych po elektryfikacji tramwajów.

DOSTAWCY WAGONÓW KONNYCH OD 1866 ROKU

  • 1866 Skandia Dania
  • 1881 Skandia Dania
  • 1882 Lilpop, Rau & Loewenstein Królestwo Polskie
  • 1884 ...? Anglia (wozy spacerowe 10 osobowe, bliżej nieokreślonej wytwórni)
  • 1901 ... Norymberga
  • 1903 ... Budapeszt
  • 1904 Györ
  • 1904 Wagenbauanstalt Falkenried Niemcy Hamburg

Więcej z Fandomu

Losowa wiki