FANDOM

LATA PRZEMIAN

Przełomowym dla kraju był rok 1989. Dla komunikacji nie oznaczało to na razie niczego dobrego, gdyż gospodarka była w stanie przejściowym. Efekty
Min 54 1217
poprzedniego systemu gospodarczego ustępowały powoli a pęd do przemiany w kapitalistyczny rytm gospodarki prowadził do różnych eksperymentów. W rezultacie dziesięcioletnich przemian komunikacja obroniła się sama, choć potraktowana została przez ekonomistów bardzo po macoszemu. Podnoszeniu jakości taboru, podobnie jak przed wojną, przeszkodziły cła zaporowe, chroniące rodzimych producentów. W związku z tym poczekano, aż to oni wybudują montownie i fabryki w Polsce. Uczynił tak Ikarus (tymczasowo), Neoplan, Mercedes i M.A.N. Chorzowski "Konstal" zamienił się w "Alstom", tramwaje zaczęto też produkować w Poznaniu u Cegielskiego i w Bydgoszczy w zakładach PESA. Komunikacja miejska napotkała na utrudnienia związane z nowym wyzwaniem jakim była powiększająca się gwałtownie ilość aut osobowych.

6 sierpnia 1989 r. dyrekcja MZK poinformowała o zamiarze przekazania w ajencję linii autobusowych i tramwajowych (sic!), albowiem pierwszym półroczu odeszła z pracy ponad setka kierowców, pół tysiąca techników a wymówienie złożyło dalszych 100 kierowców i około 200 pracowników fizycznych.

W grudniu 1993 powstała linia autobusowa AirportCity, która eksploatowała autobusy marki Jelcz L11. Przemalowane z kremowo-pomarańczowego schematu autobusów PKS na ciepły żółty zaczęły obsługiwać nową linię. W wozach tych przebudowano układ siedzeń tak, aby umożliwić przewóz bagażu w większej ilości. Linia powstała wzorem innych miast na świecie i prosperowała do końca wakacji 1999 roku.

1 marca 1994 roku nastąpił podział Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK) na dwa przedsiębiorstwa Tramwaje Warszawskie (TW) i Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA). W listopadzie rozpoczęto przygotowania do uruchomienia systemu izraelskiej firmy "Tadiran", która wprowadziła warszawskie tramwaje w erę satelitarną. System tej firmy ma spełniać rolę trojaką: motorniczy zawiadamia o awarii wozu słownie, w momencie napadu na tramwaj uruchamia jedynie system alarmowy odbierany natychmiast przez komisariaty Policji oraz ZTM, poza tym sam dyspozytor może wiedzieć co dzieje się w mieście z jego taborem. A wszystko to było możliwe dzięki systemowi satelitarnej lokalizacji pojazdu. Koszt wprowadzonej innowacji 60 mld. zł.

31 sierpnia 1995 r. był ostatnim dniem kursowania trolejbusów w Warszawie. W ostatnim okresie linię trolejbusową obsługiwały Jelcze PR 110E i Saurery T4 z przyczepami Hess/R&J, odkupione od szwajcarskiego miasta Sankt Gallen.

18 grudnia 1995 powstała linia 700 przeznaczona dla osób niepełnosprawnych, łącząca Dworzec Centralny z Konstancinem.

10 stycznia 1997 r. na ulicy Senatorskiej zaprezentowano najnowszy nabytek MZA w postaci autobusu niskopodłogowego Jelcz M121M, wyprodukowanego w oparciu o podzespoły Mercedesa O405N. 31 sierpnia 1997 r. oddano do użytku pętlę tramwajową na Bemowie dla linii "12" i "13". Prezentując najnowsze zdobycze T.W. i MZA, pokazano nowoczesny wóz wieżowy BUMAR - PIMB Montraks, na podwoziu marki Star, autobusy niskopodłogowe Jelcz M121M i Neoplan N4020.

Warszawa posiadała do 2003 roku zyskała dużą ilość modeli i marek autobusów (m.in. Dennis-Lance, Jelcz M120, M121M, M181M, Ikarus 280, 260, 405, 411, 435, 417, Jelcz L-11, Leyland-DAB, Neoplan N-4020, Neoplan Solaris i Volvo B10MA). Taki stan nie sprzyjał ekonomicznej eksploatacji taboru, a pojedyncze modele oczekiwały tygodniami na usunięcie czasem drobnych usterek. W ciągu kolejnych lat MZA dążyły do wymiany taboru na autobusy najnowszej generacji. Stare Ikarusy sukcesywnie są wycofywane. Pozostają neoplany, solarisy, M.A.N-y i jelcze.

Tramwaj w dzisiejszych czasach w Warszawie jest w godzinach szczytu najlepszym środkiem transportu. Metro łączy jedynie kilka dzielnic. Przyrost samochodów osobowych, oraz nierozwiązane problemy z remontami, unowocześnianiem i rozbudową dróg i tras szybkiego ruchu prowadzi do całkowitej blokady centrum miasta w godzinach szczytu. W tych czasie przez miasto szybko przejeżdża tylko tramwaj. Z tego powodu prowadzi się intensywne prace przy remontach torowisk, wymianę słupów trakcyjnych, niekiedy jeszcze sprzed II światowej. W 2005 roku wybudowano torowisko od pętli Bemowo do ulicy Broniewskiego.

Tramwaje Warszawskie dysponują obecnie zajezdniami "Wola", "Praga", "Mokotów" i "Żoliborz" oraz warsztatami: Zakład Torowo-Budowlany ul. Okopowa i Warsztaty Główne na Woli. przedsiębiorstwo posiada nowoczesne samochodowe wozy wieżowe i maszyny szynowe do remontu i budowy torowisk.

Komunikacja to nie tylko różnorodny tabor ale również mała architektura, czyli wiaty przystankowe. Jakże często doceniane przez podróżnych zarówno w czasie intensywnych opadów, silnych wiatrów, jak i upalnych dni, gdzie można poczekać na miejski środek. Już 1974 roku warszawska mała architektura zyskała aluminiowe wiaty przystankowe typu "Ł". Pierwsze z nich stanęły na trasie Łazienkowskiej razem z nimi ustawiono podświetlane słupki z rozkładem jazdy, a na szybie przystanku przylepiano mapę. Od roku 1991 na ulicach miasta zaczęto ustawiać nowe wiaty usuwając stare typu "Ł" a nawet rurowe z lat 60-tych. Może są mniej praktyczne bo węższe i nie chronią przed słońcem, ale ich podświetlane gabloty z reklamami i przeszklone, bądź wykonane z pleksiglasu powierzchnie dodają uroku ulicom zwłaszcza w nocy. Na przystankach, gdzie stoją dwie wiaty, umieszcza się w jednej z nich aktualną mapę Warszawy. Przystanki mają swój własny serwis techniczny a także firmy, które dbają o ich czystość i bezpieczeństwo przed wandalami i zbieraczami złomu. Przystanki tego typu są własnością firmy Adpol i ZTM. Marzenia o nowoczesnym niskopodłogowym taborze jeszcze kilka lat temu uznawane za fantazję, powoli stają się rzeczywistością. Jako mieszkańcy Warszawy coraz rzadziej patrzymy z zazdrością, będąc za granicą, na lśniące lakierem pojazdy, a odwiedzając wielkie metropolie stwierdzamy, że nasze stacje metra są nowe, czyste, bezpieczne i ciekawsze architektonicznie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki