FANDOM

Sieć połączeń autobusowych w Warszawie składa się z około 250 linii o łącznej długości około 2600 kilometrów. Obsługuje je 1795 autobusów należących do 4 przewoźników, spośród których 1481 jest niskopodłogowych, a 388 ma zapowiedzi głosowe[1].

Podobnie jak cała komunikacja miejska, linie autobusowe administrowane są przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), podlegający miejskim władzom samorządowym. ZTM ustala trasy i rozkłady jazdy, a także wydaje bilety i organizuje ich kontrolę. Przewozy wykonywane są przez firmy wyłaniane w drodze przetargów.
250px-Globusowa (autobus 127).JPG

Linia zwykła 127 (MZA)

250px-DSC04271.jpg

Linia zwykła 114 (ITS MICHALCZEWSKI)

250px-Miodowa (autobus 100).jpg

Nieistniejąca linia Turystyczna 100

HistoriaEdytuj

XX lecie międzywojenneEdytuj

1920 roku podjęto decyzje o powstaniu Wydziału Ruchu Autobusowego przy Tramwajach Warszawskich. Na początku linie obsługiwały autobusy marki Saurer. W czasie obrony Warszawy w 1920 roku służyły do obsługi wojskowej. W 1921 roku uruchomiono trzy linie. Prawdziwy renesans spółka przeżywała pod koniec lat dwudziestych XX wieku, pojawiło się wiele nowych połączeń, uruchomiona została nowa zajezdnia przy ul. Łazienkowskiej. W 1938 roku wprowadzono nowoczesne wzory znaków przystankowych, stosowane aż do 1988roku. Po wybuchu II wojny światowej autobusy liniowe wyjechały na ulice miasta już 10 września 1939 roku. 28 września 1939 roku, ponownie zawieszono kursowanie autobusów, by wznowić ich działanie dopiero 3 października 1939 roku. Od listopada 1939 roku zaczęła się regularna likwidacja taboru, wojnę przetrwał tylko jeden wóz.

Po II wojnie światowejEdytuj

Komunikacja autobusowa pojawia się ponownie w kwietniu 1945 roku. W skład taboru wchodziły wówczas wozy ciężarowe, które powoli wymieniano zagranicznymi wozami otrzymanymi w darach od europejskich miast. W 1951roku na ulice wyjechały węgierskie Ikarus 601 z nowej zajezdni "Inflancka", w międzyczasie pojawiły się też nowe autobusy marki Škoda 706RT. Rok 1962 przyniósł Warszawie nowe przegubowe wozy marki Jelcz, popularnie znane jako "ogórki". Pierwszy nocny autobus pojawił się na ulicach Warszawy w 1963 roku, w tym samym roku przybywają nowe zajezdnie: "Redutowa" i "Woronicza". Rok 1964 zapisał się w historii jako rok "kasowników", gdyż w tym właśnie roku zlikwidowano konduktorską sprzedaż biletów. W 1969 roku została oddana do użytku zajezdnia "Ostrobramska", a rok później "Kleszczowa" oraz "Chełmska". W 1972 roku na komunikacyjnej mapie stolicy pojawia się zajezdnia "Pożarowa"w latach 70. XX wieku ulice zdominowały autobusy Berliet PR100 i Berliet PR110, które zostały wyparte przez niezwykle niezawodne i wytrzymałe Ikarusy, począwszy od typu Ikarus 280.11. W 1985 roku oddana do użytku została zajezdnia "Stalowa". W 1988 roku nastąpiła zmiana wzorów znaków przystankowych. W 1992 roku utworzono Zarząd Transportu Miejskiego jako organ pełniący pieczę nad rozkładami jazdy wszystkich linii tramwajowych i autobusowych, natomiast 1 marca 1994 roku nastąpiła całkowita reorganizacja stołecznego transportu. Miejskie Zakłady Komunikacyjne zostały podzielone na:

W roku 1995 zlikwidowano zajezdnie "Piaseczno" i "Pożarowa". 18 stycznia 1997 roku na ulicach pojawiły się pierwsze autobusy niskopodłogowe. W 1999 roku wprowadzono do eksploatacji nowoczesne i niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 15. W 2002 do Solarisów dołączają autobusy marki MAN. Rok 2003przyniósł likwidację zajezdni "Inflancka". W 2005 roku wprowadzono do eksploatacji autobusy Solaris Urbino 18 z klimatyzacją. W roku 2006 zlikwidowana została zajezdnia "Chełmska".

WspółczesnośćEdytuj

2011 roku Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na zakup kolejnych 168 autobusów, które dostarczone zostały przez firmy Solaris i Solbus, zaś w2012 roku zakupiono 105 kolejnych autobusów, w tym pojazdy marki Mercedes. W 2013 roku najpierw rozpisano przetarg na 36 nowych autobusów, które dostarczyły firmy Solaris i Solbus, natomiast kilka miesięcy późniono rozpisano przetarg na kolejnych 35 autobusów napędzanych gazem oraz 47 autobusów napędzanych olejem napędowym. Ten drugi rozstrzygnięto początkowo na korzyść Solarisa, który choć zaproponował wyższą o 2 mln złotych cenę niż Solbus, to oferty nie uznano ze względu na niepełny zapis zużycia paliwa (51l zamiast 51,0l) – złożono jednak odwołanie, które zostało uznane przez Krajową Izbę Odwoławczą[2]. Po ponownym rozpatrzeniu ofert wybrana została firma Solbus[3], która dostarczyła wszystkie pojazdy do kwietnia 2014 roku. Do pierwszego przetargu zgłosiła się zaś tylko firma Solbus, która zaproponowała autobusy napędzane metanem, paliwo oraz aparaturę do tankowania[4] – kontrakt został podpisany w grudniu 2013 roku[5], a pierwsze autobusy na metan miałyby się pojawić na ulicach na początku 2015 roku.

Dnia 30 listopada 2013 roku po raz ostatni na trasie liniowej pojawiły się autobusy marki Ikarus, od tego momentu ulicami kursują już tylko autobusy niskopodłogowe.

PrzewoźnicyEdytuj

Warszawskie linie autobusowe na zlecenie ZTM-u obsługuje 4 przewoźników:

Numeracja liniiEdytuj

Linie autobusowe ponumerowane są wg następującego wzoru: każde oznaczenie składa się z trzech znaków, z czego pierwszy może być literą lub cyfrą, a dwie ostatnie zawsze są cyframi. Wyjątkiem są linie ekspresowe, zastępcze i niektóre lokalne, których oznaczenia składają się z jednej litery i jednej cyfry oddzielonych od siebie dywizem.

Pierwszy znak w oznaczeniu warunkuje rodzaj linii. Po Warszawie kursują następujące rodzaje linii:

  • 1xx i 2xx (112 linii w ruchu) – linia zwykła – kursuje codziennie od godz. 4 do 24, zatrzymuje się stale lub warunkowo na wszystkich napotkanych przystankach
  • 3xx (11 linii w ruchu) – linia zwykła okresowa – kursuje w określone dni tygodnia i w określonych godzinach (najczęściej od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego), zatrzymuje się stale lub warunkowo na wszystkich napotkanych przystankach.
  • 4xx (8 linii w ruchu) – linia przyspieszona okresowa – kursuje w określone dni tygodnia i w określonych godzinach (najczęściej od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego), zatrzymuje się tylko na wyznaczonych (przesiadkowych i innych ważnych) przystankach.
  • 5xx (22 linie w ruchu) – linia przyspieszona – kursuje codziennie od godz. 4 do 24, zatrzymuje się tylko na wyznaczonych (przesiadkowych i innych ważnych) przystankach.
  • 7xx (41 linii w ruchu) – linia strefowa – kursuje pomiędzy Warszawą (strefa 1) a terenami podmiejskimi (strefa 2), kursuje codziennie od godz. 5 do 23, zatrzymuje się stale lub warunkowo na wszystkich napotkanych przystankach. Na przejazd między strefami obowiązuje specjalna taryfa biletowa.
  • 8xx (3 linie w ruchu) – linia strefowa okresowa – kursuje pomiędzy Warszawą (strefa 1) a terenami podmiejskimi (strefa 2), kursuje w określone dni tygodnia i w określonych godzinach (najczęściej od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego), zatrzymuje się stale lub warunkowo na wszystkich napotkanych przystankach. Na przejazd między strefami obowiązuje specjalna taryfa biletowa.
  • 9xx (zwykle uruchamianych jest 5 linii) – linia specjalna bądź uzupełniająca – linia uruchamiana na specjalne okazje, takie jak np. Piknik Lotniczy w Góraszce lub z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego na Powązki, a także linia uzupełniająca Szybką Kolej Miejską.
  • Cxx (zwykle uruchamiane są 24 linie) – linia cmentarna – kursuje w dniu Wszystkich Świętych (1 listopada). Większość linii cmentarnych ma charakter linii przyspieszonych.
  • E-x (3 linie w ruchu) – linia ekspresowa – kursuje od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu komunikacyjnego, zatrzymuje się tylko na kilku najważniejszych przystankach na trasie.
  • L-x i Lxx – linie lokalne uzupełniające (18 linii w ruchu), kursują tylko na terenie miejscowości podwarszawskich.
  • Nxx (42 linie w ruchu) – linia nocna – kursuje każdej nocy od godz. 23 do 5 (wyjątkiem są linie N5x kursujące tylko w weekendy), zatrzymuje się warunkowo na wszystkich napotkanych przystankach (wyjątkami są przystanki CentrumDworzec Wschodni (Kijowska) i Metro Ursynów, gdzie linie zatrzymują się stale). Niektóre z linii nocnych przekraczają granicę stref biletowych. Trasy linii nocnych są ustalane tak, aby wszystkie linie spotykały się na wspólnym krańcu Dworzec Centralny (wyjątkiem są linie N0x i N5x nie wjeżdżające do Centrum) oraz aby w najważniejszych ciągach komunikacyjnych zapewniały częstotliwość kursowania równą 30 minut.
  • Z-x (1 linia w ruchu) – linia zastępcza – kursuje na trasach zastępczych, zazwyczaj podczas remontów odcinków dróg lub tras tramwajowych. Może mieć charakter linii zwykłej, przyspieszonej, strefowej, a nawet nocnej.

Dawne oznaczenia:

  • 2xx – do 1985 roku – oznaczenie linii podmiejskich (odpowiednik dzisiejszych linii strefowych).
  • 2xx – do 2008 roku – oznaczenie linii cmentarnych.
  • 3xx - do 1964 roku – oznaczenie linii przyspieszonych
  • 4xx – do 1986 roku – oznaczenie linii przyspieszonych.
  • 6xx – do 2007 roku – oznaczenie linii nocnych.
  • 9xx – dawne oznaczenie linii podmiejskich obsługiwanych przez ajentów.
  • X (oznaczenie literowe) – do 1993 roku – linie pospieszne – częściowy odpowiednik dzisiejszych linii przyspieszonych i ekspresowych.
  • X (oznaczenie literowe; do 1961) oraz miejscowość – do 1991 – oznaczenie linii sezonowych, kursujących w okresie od ok. maja/czerwca do września, łączących Warszawę (zwykle Plac Defilad) z podwarszawskimi miejscowościami wypoczynkowymi.
    • W – pospieszna linia sezonowa łącząca pl. Defilad z Torem Wyścigów Konnych na Służewcu.
  • xxx-kreślone – do 1963 roku – oznaczenie linii nocnych.
  • xxx-bis – do 1986 roku – linie pomocnicze, kursujące stale lub w godzinach szczytu komunikacyjnego. Ich trasy częściowo pokrywały się z trasami linii zwykłych lub przyspieszonych, dzięki czemu wspomagały je one na najbardziej obciążonych odcinkach.
  • x-nocny (dla oznaczeń literowych) – do 1970 roku – oznaczenie linii nocnych.

CiekawostkiEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki