Fandom

Autobusopedia Warszawska

129

112stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
129 Linia zwykła
Częstliwość 30min.
Czas jazdy 36-45min.
Obsługa Zajezdnia Kleszczowa

HistoriaEdytuj

Linię uruchomiono po raz pierwszy 20 lutego 1950 roku, na trasie wiodącej ulicą Marszałkowską z placu Bankowego na plac Zbawiciela, gdzie miała wspomagać tramwaje. Kursowała w godzinach szczytu i nie cieszyła się dużą frekwencją, wobec czego po niespełna dwóch miesiącach została zlikwidowana.

250px-PKP Ursus.jpg

Autobus Solaris Urbino 10 na linii 129 na pętli PKP Ursus

Ponowne uruchomienie linii 129 miało miejsce 22 lipca 1953 roku. Połączyła ona wówczas Elektrociepłownię Wola z ulicą Malownicząprzez PołczyńskąDźwigowąGlobusowąBolesława ChrobregoKleszczowąŁopuszańską i aleję Krakowską. Miesiąc później kraniec linii przesunięto z okolic Ciepłowni Wola pod Cmentarz Wolski, aby ułatwić przesiadkę do tramwajów. 2 grudnia 1971 roku zlikwidowano pętlę na ulicy Malowniczej na rzecz nowego krańca Okęcie, tam też skierowano 129. W tym kształcie linia kursowała do 1 września 1992 roku. Kursującą na długim odcinku podobną trasą linię 509 (Cmentarz Wolski – Sadyba) przekształcono wówczas w 189, a 129 zlikwidowano.

Linię uruchomiono jednak ponownie 1 sierpnia 1996 roku – wyruszyła na trasę podobną do poprzedniej, jedyną różnicą był przejazd odcinkiem Dźwigowa – Wałowicka – Sympatyczna – Cegielniana – Techników – Popularna – Bolesława Chrobrego (zamiast Dźwigowa –Globusowa – Bolesława Chrobrego) we Włochach.

Dnia 10 lutego 1998 roku trasę linii przedłużono WolskąRedutowąJana Olbrachta i Ciołka na Koło. W 2003 roku wycofano ją z Okęcia, kierując RyżowąDzieci WarszawySławkaPużakaKompanii Kordian i Regulską do pętli Regulska – w tym kształcie kursowała do 1 maja 2008 roku, kiedy to wraz z reorganizacją tras autobusów w Ursusie skierowano ją ulicą ul. Regulską do pętli PKP Ursus.

Dnia 22 marca 2013 roku Zarząd Transportu Miejskiego, w ramach polityki oszczędności, ogłosił projekt racjonalizacji tras komunikacji autobusowej – według niego kursowanie linii "129" miało zostać ograniczone do dni powszednich, na co nie zgadzała się dzielnica Ursus[1], wobec czego najpierw zadecydowano o pozostawieniu linii bez zmian[2], zaś ostatecznie na wniosek Urzędu Dzielnicy Ursus od 1 czerwcalinia została skierowana na nową trasę z Koła przez pl. Tysiąclecia i Wojciechowskiego na Ursus-Sanktuarium (d. Zagłoby). Kolejna korekta miała miejsce 7 stycznia 2014 roku, kiedy to linia "129" pojechała przez Powstańców ŚląskichStrąkową i Boznańskiej, natomiast8 lutego 2014 roku skrócono trasę linii do PKP Ursus, a odcinek do pętli Ursus-Sanktuarium przejęła linia 307.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 8 lutego 2014

UliceEdytuj

Koło – Obozowa – Ciołka (powrót: Ciołka – Newelska – Księcia Janusza – Obozowa) – Ciołka – Górczewska – Jana Olbrachta – Stroma –Strąkowa (powrót: Strąkowa – Boznańskiej – Jana Olbrachta) – Strąkowa – Powstańców Śląskich – Dźwigowa – Wałowicka –Sympatyczna – Cegielniana – Techników – Popularna – Bolesława Chrobrego – Ryżowa – Dzieci Warszawy – Sławka – Bohaterów Warszawy – Kościuszki – Spisaka – PKP Ursus (powrót: Sosnkowskiego – Kościuszki)

Więcej w Fandom

Losowa wiki