FANDOM

128 Linia zwykła
Częstliwość 7-10min.
Czas jazdy 30-39min.
Obsługa Zajezdnia Woronicza,Kleszczowa

HistoriaEdytuj

Linia "128" wyjechała na ulice miasta po raz pierwszy 7 lutego 1950 roku. Kursowała z placu Zbawiciela ulicą Puławską do pętliWilanowska i jej zadaniem było wspomaganie tramwajów na tym odcinku. Miała charakter linii zwykłej okresowej szczytowej. Uległa likwidacji 19 listopada 1951, w związku ze zwiększeniem

100px-128.png
podaży miejsc w tramwajach w ciągu ulicy Puławskiej. 12 stycznia 1953 roku autobusy linii 128 ponownie wyjechały na ulice miasta – tym razem trasa poprowadziła z Rakowca(pętla Wiślicka) ulicami RokitnickąRaszyńskąAlejami Jerozolimskimi i aleją Jana Pawła II do skrzyżowania tej ostatniej z ul. Twardą. Nowa linia powstała w wyniku zmiany charakteru i oznaczenia linii 114-bis (Dworzec Śródmieście – Wiślicka).

1957 roku śródmiejski kraniec linii przeniesiono ze skrzyżowania al. Jana Pawła II / Twarda na ulicę Emilii Plater. Trasa linii pozostała niemalże niezmieniona aż do 1964 roku, choć w tym czasie przeszła szereg tymczasowych zmian związanych z remontami. 12 kwietnia 1964 roku linia przejęła część trasy linii 150 (plac Zawiszy – plac Zawiszy), dotychczas łączącej Mariensztat z Alejami Jerozolimskimi, i dotarła do pętli Mariensztat przez Aleje Jerozolimskieplac Trzech Krzyży,Książęcą i Dobrą. Kolejną większą zmianę przeszła w 1973 roku, kiedy to skierowano ją do nowej pętli zbiorczej Rakowiec (dziś Mołdawska), i w tym kształcie kursowała do 23 lutego 1991 – wówczas kraniec Rakowiec zlikwidowano i 128 zaczęło kończyć trasę napętli Szczęśliwice.

Połączenie z linią 119 (Dworzec Wschodni (Kijowska) – Zacisze) w linię 512 (Szczęśliwice – Zacisze) było powodem likwidacji linii 22 czerwca 1991 roku. Zmiana ta miała na celu bezpośrednie połączenie Zacisza i Targówka ze Śródmieściem i Ochotą.

Ponowne pojawienie się linii 128 na ulicach miasta spowodowane było zmianą oznaczenia linii 350 (Mariensztat – Instalatorów / Szczęśliwice). Trasa była bardzo podobna do tej z poprzedniego wcielenia linii 128, z tym że do pętli na Szczęśliwicach autobusy docierały z Alej Jerozolimskich ulicami GrójeckąKopińską i Szczęśliwicką. Część kursów docierała dalej, aleją Krakowską i ulicą Instalatorów dopętli Instalatorów.

29 grudnia 2005 linia przeszła ostatnią stałą zmianę trasy. Zastąpiła tym samym linię 508 (Dworzec Zachodni – Nowodwory) na odcinkuDworzec Zachodni – plac Wilsona oraz 519 (Powsin-Park Kultury – Gwiaździsta) na odcinku z centrum na GwiaździstąW tym kształciekursowała do dnia likwidacji 1 grudnia 2007. Na Marymoncie zastąpiła ją linia 121 (plac Wilsona – Gwiaździsta), zaś na Szczęśliwicach –154 (Osiedle Górczewska – MDL CARGO). W tym okresie obsługę zapewniała Zajezdnia autobusowa RedutowaZajezdnia autobusowa Kleszczowa oraz ajent Mobilis.

Linia "128" została ponownie uruchomiona 11 czerwca 2011 roku na trasie ze Szczęśliwic przez KorotyńskiegoŻwirki i WiguryAleje JerozolimskieNowy ŚwiatTamkę i Dobrą na Mariensztat w związku z budową centralnego odcinka II linii metra i zmianami tras linii 157 i512. Następnie, w związku z ogłoszonym 22 marca 2013 roku przez Zarząd Transportu Miejskiego projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, zatwierdzonym w maju[1], od 1 czerwca 2013 roku została skierowana na Plac Piłsudskiego, by zastąpić osłabioną linię 175, natomiast zamiast niej na Mariensztat skierowana została linia 127.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 1 czerwca 2013

UliceEdytuj

Plac Piłsudskiego – Focha – Moliera – Senatorska – Miodowa – Krakowskie Przedmieście (powrót: Królewska – pl. Piłsudskiego – Focha) – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – Aleje Jerozolimskie – Raszyńska – Żwirki i Wigury (powrót: Krzyckiego – Raszyńska) – Żwirki i Wigury – Pruszkowska – Pawińskiego (powrót: Pawińskiego – Korotyńskiego – Mołdawska – Racławicka – Żwirki i Wigury) – Pawińskiego– Dickensa – Szczęśliwice

Trasa weekendowa w okresie letnim: Plac Piłsudskiego – Focha – Moliera – pl. Teatralny – Wierzbowa – pl. Piłsudskiego (powrót: Focha) – pl. Piłsudskiego – Królewska – Krakowskie Przedmieście – ...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki