FANDOM

127 Linia zwykła
Częstliwość 15-20min.
Czas jazdy 37-50min.
Obsługa Zajezdnia Kleszczowa,Mobilis

HistoriaEdytuj

250px-Globusowa (autobus 127).JPG

Autobus MAN Lion's City G na linii 127 na ul. Globusowej

Linia powstała 21 grudnia 1949 roku – połączyła wówczas pozbawioną dotąd komunikacji Wygodę (skrzyżowanie Chełmżyńskiej iSzymańskiego) z pętlą tramwajową Gocławek ulicami Grochowską, Płowiecką, Marsa i Chełmżyńską. Sześć lat później jej trasę wydłużono Grochowską do Wiatracznej, a kolejnych pięć lat później skrócono do placu Szembeka. Od 1964 roku linia znów kończyła trasę na rondzie Wiatraczna. Trzy lata później trasę wydłużono także w przeciwnym kierunku – linia dotarła ulicą Chełmżyńską do Kawęczyna i w takim kształcie linia kursowała bez zmian przez kolejne 23 lata. 10 lutego 1990 roku zlikwidowano pętlę w Kawęczynie, w związku z czym skrócono trasę 127 do krańca przy Elektrociepłowni Kawęczyn. Niewiele ponad trzy miesiące później linia uległa jednak likwidacji – połączono ją ze 145 (Brzeziny – EC Kawęczyn). Dnia 1 czerwca 1993 roku oznaczenie "127" otrzymała dotychczasowa linia pospieszna M (Dworzec Zachodni – Bródno–Podgrodzie). Kursowała na trasie podobnej do obecnej – z tym że zachodni kraniec znajdował się przy Dworcu Zachodnim. Wydłużenia trasy do Włochdokonano 1 sierpnia 1996 roku, w wyniku połączenia z linią 373 (Plac Narutowicza – Nowe Włochy). Kolejna zmiana stałej trasy miała miejsce 25 stycznia 2007 roku – uznano wtedy trasę objazdową zamkniętego odcinka ul. Bonifraterskiej przez ul. Międzyparkową za stałą, zaś następna 10 września 2012 roku, kiedy to na stałe przyjęto skróconą trasę Nowe Włochy – Plac Trzech Krzyży, zaś na Bródnoskierowano uruchomioną w związku z zamknięciem ul. Marszałkowskiej linię 227. W związku z ogłoszonym 22 marca 2013 roku przez Zarząd Transportu Miejskiego projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, zatwierdzonym w maju[1], od 1 czerwca 2013 roku linia "127" zaczęła kursować wydłużoną trasą przez ul. Książęcą i ul. Dobrą na Mariensztat, gdzie zastąpiła wycofaną z Powiśla linię 128. Był to jedna z niewielu linii, przy której zmiany zostały docenione – pozytywnie ten pomysł ocenił Urząd Dzielnicy Śródmieście[2].

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniona 1 czerwca 2013

UliceEdytuj

Nowe Włochy – Chrościckiego – Świerszcza – Potrzebna – Sympatyczna (powrót: Sympatyczna – Wałowicka – Globusowa –Świerszcza) – Cegielniana – Techników – Popularna – Aleje Jerozolimskie – Niemcewicza – Grójecka – Aleje Jerozolimskie (powrót: Aleje Jerozolimskie) – Aleje Jerozolimskie – Bracka – Książęca (powrót: Nowy Świat – Aleje Jerozolimskie) – Książęca – Ludna – Solec – Dobra– Mariensztat (powrót: Dobra – Nowy Zjazd – Wybrzeże Kościuszkowskie – Karowa – Dobra)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki