Fandom

Autobusopedia Warszawska

125

112stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
125 Linia zwykła
Częstliwość 12/15/20min.
Czas jazdy 45-60min.
Obsługa Zajezdnia Ostrobramska

HistoriaEdytuj

W latach 1950-1991 zadaniem linii 125 było łączenie Mokotowa z Traktem Królewskim. Uruchomiona 29 lipca 1950 roku linia kursowała zplacu Teatralnego przez plac ZwycięstwaTrakt Królewskialeję 1 Armii WPPuławską i Dąbrowskiego do skrzyżowania tej ostatniej zaleją Niepodległości.

250px-Plowiecka (autobus 125).jpg

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 125 na ulicy Płowieckiej

1955 wydłużono jej trasę w Śródmieściu SenatorskąPodwalemKilińskiego i Długą na plac Krasińskich, a dwa lata później stamtąd MiodowąBonifraterskąKonwiktorskąZakroczymską i Freta na Rynek Nowego Miasta. Jednocześnie wycofano ją z placów Teatralnego i Zwycięstwa na rzecz przejazdu prosto Krakowskim Przedmieściem. Dnia 5 października 1957 roku na linii "125" po raz pierwszy pojawił się autobus przegubowy – był to autobus Fiat Viberti 411. W 1958 przedłużono trasę na Mokotowie do skrzyżowaniaDąbrowskiego z Łowicką.

1976 roku zamknięto dla ruchu kołowego Rynek Nowego Miasta, wobec czego linia zakończyła swoją trasę na ulicy Konwiktorskiej. Wycofano ją także z ulicy Podwale – zamiast nią, autobusy zaczęły kursować Miodową. Rok później znów wydłużono trasę linii naMokotowie – dotarła ona Dąbrowskiegoaleją Niepodległości i Odyńca do krańca przy skrzyżowaniu Odyńca i Kazimierzowskiej(Kazimierzowska). Tymczasowym krańcem linii 125 było też w latach 80-tych skrzyżowanie Odyńca i Komarowa, w pobliżu krańca linii 112117. 29 czerwca 1991 roku linia została zlikwidowana – zastąpiły ją autobusy linii 107 (Konwiktorska – plac Unii Lubelskiej) i 112(Wołoska – Wolność).

Ponowne uruchomienie linii miało miejsce 4 marca 1995 na trasie podobnej do obecnej – linia kursowała jednak od ul. Wolskiej Trasą W-Z iTargową do Grochowskiej. Powstała w wyniku przekształcenia dotychczasowej linii przyspieszonej 518 (Osiedle Górczewska – Międzylesie) na wniosek władz ówczesnej gminy Bemowo16 czerwca 2007 wprowadzono obecną trasę, spowodowaną remontem torowiska tramwajowego w Alejach Jerozolimskich i koniecznością zwiększenia podaży miejsc w ciągu Trasy Świętokrzyskiej. Była to trasa tymczasowa, jednak 15 października 2007 roku zdecydowano się utrzymać ją jako stałą.

Dnia 1 marca 2011 roku, w wyniku skrócenia trasy linii 107, objazdowa trasa linii "125" przejęła pałeczkę linii autobusowej o największej liczbie przystanków autobusowych – wynosi ona 53 przystanki (tyle samo, ile miało 107 przed skróceniem). Straciła jednak to miano 11 czerwca 2011 roku, kiedy to w związku z budową centralnego odcinka II linii metra skrócono jej trasę do Okopowej, a kolejną zmianę przeszła 15 października 2011 roku, kiedy ponownie ją skrócono i skierowano na Plac Hallera. Obecnie przewiduje się, że po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra zostanie skrócona do nowej pętli przy stacji metra Stadion Narodowy.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 15 października 2011

UliceEdytuj

Plac Hallera – Jagiellońska – Okrzei – Targowa (powrót: Targowa – Kłopotowskiego – Jagiellońska) – Targowa – Zamoyskiego –Grochowska – Płowiecka – Czecha – Kajki – Pożaryskiego – Żegańska – al. Dzieci Polskich – Międzylesie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki