FANDOM

120 Linia zwykła
Częstliwość 10-20min
Czas jazdy 45-56min.
Obsługa Zajezdnia Stalowa,ITS Michalczewski

HistoriaEdytuj

Linia oznaczona numerem 120 powstała 31 maja 1949 roku z przekształcenia linii F (plac Unii Lubelskiej – Sadyba). Połączyła plac Unii Lubelskiej z Sadybą przez SpacerowąBelwederskąChełmskąCzerniakowską iPowsińską. Funkcjonowała do 1957 roku, kiedy to po uruchomieniu linii tramwajowej do Wilanowa (linie 33 i 33-bis) połączono ją ze 107.
250px-Mochtyńska (autobus 120).jpg

Autobus MAN NL223 na linii 120 na ul. Mochtyńskiej

Jeszcze w tym samym roku, 17 listopada 1957, nowa linię 120 uruchomiono na trasie z Dworca Wileńskiego przezŚwierczewskiego i Jórskiego na Samarytankę. Powstała ona wówczas ze zmiany oznaczenia linii 119-bis (Dworzec Wileński – Samarytanka). W 1960 przedłużono ją GilarskąŚwiętego Wincentego i Malborską na Stare Bródno. Następnie kilkukrotnie modyfikowano trasę w rejonie Nowej Pragi, w 1963 kraniec linii znalazł się na ulicyWileńskiej, w latach 1966-1969 dojeżdżała ona ulicą Dąbrowszczaków do placu Leńskiego, by w lutym 1969powrócić na pętlę przy Wileńskiej.

Wraz z rozbudową osiedla Bródno zmieniano trasę linii 120 w tym rejonie. W 1969 linia dojechała Kondratowicza,Łabiszyńską i Toruńską na Ugory, a w 1971 wydłużono ją stamtąd Rembielińską i Białołęcką do skrzyżowania tej ostatniej z Wysockiego. W 1975 linię wycofano z tamtego rejonu i KondratowiczaChodeckąKrasnobrodzką oraz przebudowanym odcinkiem ulicy Toruńskiej skierowano do pętli Żerań FSO. W 1979 roku autobusy linii 120przestały kursować ulicą Gilarską na rzecz trasy przez GeneralskąMłodzieńczą i Kondratowicza.

1985 ponownie zmienił się kraniec linii na Pradze, tym razem znalazł się on przy Dworcu Wschodnim od strony ulicy Kijowskiej. Trasa ta nie zmieniała się aż do 2004 roku, kiedy wydłużono ją przez MalborskąGłębocką,BerensonaOknicką i Lewandów na Grodzisk. Rozwój osiedli we wschodniej Białołęce spowodował kolejne zmiany tras: 1 marca 2007 linia zmieniła trasę w rejonie Białołęki – skierowano ją do pętli Skarbka z Gór; dodatkowo zmieniono też kursowanie linii na Zaciszu, tu linia została poprowadzona ulicami Jórskiego i Gilarską. Kolejna zmiana miała miejsce w lipcu 2007 i było to wydłużenie linii na Olesin obecną trasą.

Obecnie przewiduje się, że po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra linia "120" zostanie skierowana ponownie przez ul. Targową zamiast ul. Jagiellońską.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 15 października 2011

UliceEdytuj

Olesin – Olesin – Kobiałka – Mochtyńska – Ostródzka – Zdziarska – Kąty Grodziskie – Berensona – Skarbka z Gór – Magiczna – Głębocka – Świętego Wincentego – Malborska – Kondratowicza – Świętego Wincentego –Gilarska – Samarytanka – Jórskiego – Radzymińska – al. Solidarności – Jagiellońska – Marcinkowskiego – Targowa (powrót: Targowa – Kłopotowskiego –Jagiellońska) – Targowa – Kijowska – Dworzec Wschodni (Kijowska)

Część kursów odbywa się na trasie skróconej: Grodzisk – Lewandów – Głębocka – Berensona (powrót: Berensona – Oknicka – Lewandów) – Berensona –Skarbka z Gór – Magiczna – Głębocka – Głębocka – ...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki