FANDOM

118 Linia zwykła
Częstliwość 10-15min
Czas jazdy 35-48min.
Obsługa Zajezdnia Stalowa,Mobilis

HistoriaEdytuj

Linia 118 powstała 31 maja 1949 roku w wyniku przekształcenia linii U (Hotel Polonia – aleja 3 Maja). Kursowała spod Hotelu Polonia MarszałkowskąKrólewskąKrakowskim PrzedmieściemKarowąDobrąBednarską,Wybrzeżem KościuszkowskimTamkąDobrą i Solcem na aleję 3 Maja. 22 lipca tego samego roku trasę wydłużono spod Hotelu Polonia Alejami Jerozolimskimi do Dworca Śródmieście.
250px-DSC05174

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 118 na ul. Solec

1953 roku w związku z likwidacją pętli przy Dworcu Śródmieście kraniec zachodni przeniesiono na plac Konstytucji, gdzie linia dojeżdżała prosto Marszałkowską. Jeszcze w tym samym roku trasę linii przeorganizowano i ostatecznie połączyła ona plac Konstytucji PięknąMokotowską (od 1955 Alejami Ujazdowskimi), Książęcą,SolcemJaracza i Wybrzeżem Kościuszkowskim z Mariensztatem.

1957 roku trasę wydłużono na północ, z Mariensztatu Wybrzeżem GdańskimSanguszkiKonwiktorską,Andersa i Mickiewicza do placu Wilsona. Rok później skierowano ją prosto wzdłuż brzegu Wisły – Wybrzeżem Gdańskim i Gdyńskim – do ulicy Krasińskiego, którą linia docierała do placu Wilsona. W 1959 trasę linii wydłużono na Marymont, ulicami Mickiewicza i Potocką, w okolice stadionu RKS Marymont. W 1962 północny kraniec linii powrócił jednak na plac Wilsona, a marymoncki fragment trasy 118 przejęła linia 122 (plac Piłsudskiego – Gwiaździsta).

Rok 1963 przyniósł korektę trasy linii na Powiślu – zamiast ulicą Jaracza zaczęła ona jeździć Dobrą i Tamką do Wybrzeża Kościuszkowskiego.

Wkrótce z Marymontu wycofano linię 122, więc 118 puszczono MickiewiczaPotocką i Gwiaździstą do pętliGwiaździsta.

1 lipca 1967 linię skierowano na Powiślu ulicą Dobrą aż do Karowej, którą wjeżdżała na Wybrzeże Kościuszkowskie. Bez większych zmian linia 118 kursowała do 1981 roku. Wówczas, po otwarciu mostu Grota-Roweckiego, wydłużono ją na Bródno trasą identyczną jak obecna do pętli Suwalska.

Dalsze zmiany trasy dotykały już tylko jej południowego odcinka – w 1992 wydłużono ją PięknąKoszykową i aleją Niepodległości do Łowickiej, 1 marca 1995 roku skrócono do stacji metra Politechnika. 1 lipca 1995 linię skierowano od placu Trzech Krzyży BelwederskąSobieskiegoaleją SikorskiegoDoliną Służewiecką iJastrzębowskiego aż do pętli Ursynów Południowy, by w wyniku podziału na linie 118 i 318 (Suwalska – Ursynów Południowy) 1 sierpnia 2001 znów ją skrócić, tym razem do placu Trzech Krzyży. Dopiero w 2005 roku zdecydowano o nowym przebiegu trasy na Spartańską.

Trasa została znacznie skrócona 11 czerwca 2011 roku i skierowana na Metro Politechnika w związku z budowącentralnego odcinka II linii metra.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 11 czerwca 2011

UliceEdytuj

Bródno-Podgrodzie – Chodecka – Łojewska – Łabiszyńska – Kondratowicza – Bazyliańska – Wysockiego –Toruńska – Most Grota-Roweckiego – al. Armii Krajowej – Słowackiego – Krasińskiego – Wybrzeże Gdyńskie(powrót: Wybrzeże Gdyńskie – Most Grota-Roweckiego) – Wybrzeże Gdyńskie – Wybrzeże Gdańskie – Wybrzeże Kościuszkowskie – Karowa – Dobra (powrót: Dobra – Nowy Zjazd – Wybrzeże Kościuszkowskie) – Dobra – Solec –Ludna – Książęca – Aleje Ujazdowskie – Piękna – pl. Konstytucji – Waryńskiego – Metro Politechnika

Więcej z Fandomu

Losowa wiki