Fandom

Autobusopedia Warszawska

117

112stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
117 Linia zwykła
Częstliwość 15-20min.
Czas jazdy 24-34min.
Obsługa Zajezdnia Ostrobramska,Mobilis,PKS Grodzisk Mazowiecki

HistoriaEdytuj

Linia "117" powstała 14 maja 1949 roku w wyniku zmiany oznaczenia linii P (Wersalska – plac Unii Lubelskiej), wyruszyła wówczas na trasę z Wersalskiej przez ParyskąFrancuskąmost PoniatowskiegoAleje Jerozolimskie,Nowy ŚwiatMokotowską i Marszałkowską na plac Unii Lubelskiej. Do 1961 roku przechodziła jedynie drobne korekty trasy w Śródmieściu Południowym, w wyniku których ostatecznie zaczęła skręcać z Nowego
250px-8003-117.jpg

Autobus Solaris Urbino 15 na linii 117 na ul. Paryskiej

Światu wŻurawią, a następnie w Kruczą do Mokotowskiej.

1 lutego 1961 trasę linii wydłużono PuławskąMadalińskiegoWołoskąRacławickąŻwirki i Wigury do pętli 17 Stycznia. Zmiana była związana z uruchomieniem linii tramwajowej na Służewiec i reorganizacją tras autobusów. 8 października linię wycofano z Nowego Światu i Żurawiej, kierując ją Alejami Jerozolimskimi i Kruczą. W listopadzie1962 roku część trasy linii 117 przejęła linia 114 (Emilii Plater – 17 Stycznia), wobec czego trasę tej pierwszej skrócono do pętli Wołoska na rogu Wołoskiej i Odyńca.

Od 1967 roku linia między placami Unii Lubelskiej i Konstytucji kursuje jednokierunkowo ulicą Marszałkowską, a z powrotem Waryńskiego. Kolejna ważna zmiana trasy miała miejsce 20 grudnia 1973 roku, wówczas wydłużono ją zWersalskiej BrukselskąAteńską i Egipską na Afrykańską. 24 lutego 1990 roku pętla ta uległa likwidacji, a 117dotarło ulicą Bora–Komorowskiego do krańca Gocław. W grudniu tego samego roku trasę przedłużono także naMokotowie – WołoskąDomaniewskąModzelewskiego i aleją Wilanowską do pętli Wilanowska.

W celu poprawy obsługi komunikacyjnej Wyględowa linię skierowano w 1996 roku od ulicy Wołoskiej ulicamiWoroniczaRacjonalizacjiKonstruktorską i Postępu do Domaniewskiej. Taka trasa obowiązywała do 1 lutego2002 roku, kiedy to wprowadzono obecną. Ta zmiana miała na celu przejęcie odcinka zlikwidowanej linii 165 (Emilii Plater – Wilanów) oraz poprawę obsługi komunikacyjnej ciągu aleja Lotników – Wałbrzyska i alei Wilanowskiej.

Od 1 czerwca 2013 roku trasa linii "117" została skrócona do krańca Dworzec Centralny oraz skierowana przez ul. Jugosłowiańską i ul. Meissnera, gdzie zastąpiła linię 151. Na trasie Wilanów – Rzymowskiego linię "117" zastąpiła linia linia 317. Zmiany te spowodowane były projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, ogłoszonym przez Zarząd Transportu Miejskiego.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 1 czerwca 2013

UliceEdytuj

Gocław – Bora–Komorowskiego – Jugosłowiańska – Meissnera – Bora–Komorowskiego – Egipska – Ateńska –Brukselska – Paryska – Francuska – al. Poniatowskiego – most Poniatowskiego – Aleje Jerozolimskie – Emilii Plater – Dworzec Centralny

Więcej w Fandom

Losowa wiki