FANDOM

114 Linia zwykła
Częstlwość 5-10min.
Czas jazdy 45-57min.
Obsługa Zajezdnia Woronicza,Stalowa,Mobilis,ITS Michalczewski

HistoriaEdytuj

Po raz pierwszy linia 114 wyruszyła na ulice miasta 22 lutego 1949 roku. Jej zadaniem było połączenie Rakowca zcentrum miasta, wyruszała z placu Zawiszy i przez GrójeckąKsięcia TrojdenaSanockąZbarską i Żwirki i Wigurydocierała do ulicy 17 Stycznia. Już w kwietniu tego samego roku wycofano ją z ulic Księcia TrojdenaSanockiej iZbarskiej i skierowano przez aleję Krakowską. 1 lutego 1950 roku, w związku z likwidacją linii 114-bis (plac Zawiszy – Zbarska), 114 wróciło na poprzednią trasę, jednocześnie wydłużoną od placu Zawiszy Alejami Jerozolimskimi doDworca Śródmieście. Niewiele ponad miesiąc później kursowanie linii 114-bis przywrócono i linia z powrotem trafiła na aleję Krakowską.
250px-DSC04271

Autobus MAN Lion's City G na linii 114 na ul. Krasińskiego

1953 roku trasę linii wydłużono zarówno w centrum, jak i na Okęciu. W Śródmieściu z Alej Jerozolimskich linia zaczęła skręcać w Marchlewskiego do krańca przy skrzyżowaniu z Krajowej Rady Narodowej, zaś na Okęciu linia wyruszyła ulicami 17 Stycznia i Wirażową do stacji kolejowej Warszawa Okęcie.

1 listopada 1957 roku trasę linii skrócono do placu Narutowicza, a następnie w lutym 1958 wydłużono Alejami Jerozolimskimi do Emilii Plater. 5 czerwca 1961 roku 114 skierowano do Dworca Zachodniego, ale niespełna pół roku później, w odpowiedzi na postulaty pasażerów, przywrócono trasę do Emilii Plater, jednocześnie skracając ją na Okęciu do pętli 17 Stycznia.

Uchwała Rady Narodowej m.st. Warszawy z 1962 roku w sprawie eliminacji równoległego przebiegu tras tramwajówautobusów spowodowała całkowitą zmianę trasy linii 114. Od 19 listopada tegoż roku kursowała ona z placu Trzech Krzyży Alejami Ujazdowskimialeją WyzwoleniaNowowiejskąaleją NiepodległościMadalińskiego,WołoskąRacławickąŻwirki i Wigury i 17 Stycznia na Sekundową.

Od 1973 roku linia dojeżdżała do nowej pętli przy Krajowym Dworcu Lotniczym na 17 Stycznia. W 1975 skierowano ją od Alej Ujazdowskich do alei Niepodległości przez Piękną i Koszykową, a wkrótce przeniesiono na aleję 1 Armii WP i Rakowiecką.

W latach 1994-1996 linia dojeżdżała Traktem Królewskim aż do placu Piłsudskiego. W 1996 roku trasę linii wŚródmieściu skrócono do placu Trzech Krzyży, ale za to wydłużono we Włochach do pętli Okęcie. Zawieszono także jej kursowanie w soboty i święta. W tym kształcie 114 kursowało do 1 września 1998 roku, kiedy zlikwidowano ją poprzez połączenie z linią 382 (Rakowiecka-Kościół – Osiedle Ostrobramska).

Ponowne uruchomienie linii miało miejsce 16 czerwca 2007 roku. Miała ona za zadanie zapewnić dogodne połączenie z metrem mieszkańcom Bródna i Bielan oraz zastąpić zawieszone i później zlikwidowane linie 524(Bródno-Podgrodzie – Bokserska) na Żoliborzu i Bródnie i 356 (Huta – Bródno Podgrodzie) na całej trasie. Trasa była podobna do obecnej, z wyjątkiem odcinka na Bielanach, który przebiegał od placu Wilsona ulicamiSłowackiegoŻeromskiegoaleją ReymontaOczapowskiego i Kasprowicza do pętli Huta (później Metro Młociny). Obecna trasa została wprowadzona tymczasowo 9 listopada 2008 roku, w związku z wyłączeniem komunikacji na znajdującym się w fatalnym stanie wiadukcie na Andersa i w celu zastąpienia wycofanej z Bielan linii 520(Chomiczówka – Marysin). 2 lutego 2009 taki kształt trasy linii 114 uznano za stały.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 9 listopada 2008

UliceEdytuj

Młociny-UKSW – Wóycickiego – Pułkowa (powrót: Pułkowa – Dzierżoniowska – Dankowicka – Żubrowa – Wóycickiego) – Pułkowa – Trasa Mostu Północnego– Kasprowicza – Sokratesa – Conrada – al. Reymonta – Broniewskiego – Krasińskiego – pl. Wilsona – Krasińskiego – Wybrzeże Gdyńskie – Most Grota-Roweckiego (powrót: al. Armii Krajowej – Słowackiego) – Most Grota-Roweckiego – Toruńska – Wysockiego – Bartnicza – Wyszogrodzka – Chodecka –Krasnobrodzka – Bródno-Podgrodzie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki