Fandom

Autobusopedia Warszawska

113

112stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
113 Nieistniejąca linia zwykła
Częstliwość 30min.
Czas jazdy 7-12min.
Obsługa Mobilis

HistoriaEdytuj

Linia powstała 31 stycznia 1949 roku, kiedy to numer 113 nadano dotychczasowej linii Z. Połączyła ona plac Inwalidów z Dworcem Wileńskim, przezMickiewiczaAndersaSenatorskąWierzbowąplac ZwycięstwaKrólewskąTrakt Królewskimost Poniatowskiegoaleję Zieleniecką i Targową. 22 lipca 1949skierowano ją na odcinku Andersa – Dworzec Wileński przez nowo wybudowaną Trasę W-Z

1 lutego 1950 roku 113 wycofano z Trasy W-Z, kierując ją Marszałkowską do placu Zbawiciela. Zmiana ta miała na celu odciążenie ruchu tramwajowego na tym odcinku. Na starej trasie 113 zastąpiła linia 6 (Bielany AWF – Wiatraczna). Od 1951 roku trasa części kursów linii była wydłużona na Żoliborzu – autobusyrozpoczynały trasę na placu Grunwaldzkim i aleją Wojska Polskiego docierały do placu Inwalidów. W listopadzie 1952 roku linię wycofano z placu Zbawiciela, przenosząc jej kraniec na plac Konstytucji, zaś 12 stycznia 1953 zlikwidowano ją.

Linia 113 powróciła na ulice miasta już 15 kwietnia 1953. Wyruszyła na trasę z placu Trzech Krzyży przez Nowy ŚwiatAleje Jerozolimskiemost Poniatowskiegoaleję PoniatowskiegoJakubowską i Wał Miedzeszyński na osiedle Las. Jeszcze w tym samym roku wydłużono ją Wałem Miedzeszyńskim iBysławską do Falenicy. 1 listopada 1957 roku trasę linii skrócono do ronda Waszyngtona i skorygowano jej przebieg na Saskiej Kępie – autobusy pojechały do Wału Miedzeszyńskiego Francuską i Zwycięzców. Szesnaście dni później 113 wycofano z ulicy Zwycięzców, w zamian kierując Jakubowską.

30 października 1958 linię wycofano z Falenicy – Wałem Miedzeszyńskim dotarła ona do pętli Błota. Na starą trasę 113 wyruszyła nowa linia 146. Od 1961roku w dni świąteczne w sezonie linia kończyła trasę w rejonie plaż wiślanych przy Stadionie Dziesięciolecia. 1 lipca 1967 linię wycofano z odcinka Wału Miedzeszyńskiego i z Saskiej Kępy, kierując Traktem LubelskimPłowiecką i Grochowską do ronda Wiatraczna. 1 marca 1993 roku linię zlikwidowano poprzez połączenie z 702 (Falenica – Otwock Wawerska).

Po raz ostatni linię uruchomiono 1 kwietnia 1994, na trasie z pętli Osiedle Górczewska, przez Górczewską, Warszawską, Przejazd, Graniczną i Hubala-Dobrzańskiego do krańca Groty (zawracanie w kryterium Bolimowska – Spychowska – Hubala-Dobrzańskiego). 15 października 2001 linię wycofano z Bliznego, kierując LazurowąKaliskiegoKocjana i Bolimowską. Przejazd przez Blizne przywrócono 28 września 2002 roku, jednak tylko w kierunku krańcaOsiedle Górczewska – w stronę Grot 113 kursowało LazurowąKaliskiegoKocjana i Bolimowską.

Ostatnia trasaEdytuj

z dnia 28 lutego 2007

UliceEdytuj

Osiedle Górczewska – Górczewska – Lazurowa – Kaliskiego – Kocjana – Bolimowska – Spychowska – Hubala-Dobrzańskiego (powrót: Hubala-Dobrzańskiego – Blizne Łaszczyńskiego: Łaszczyńskiego – Graniczna – Przejazd – Warszawska – Warszawa: Górczewska) – Groty

Więcej w Fandom

Losowa wiki