Fandom

Autobusopedia Warszawska

109

112stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
109 Linia Zwykła
Częstliwość 5/7/10min
Czas jazdy 26-34min.
Obsługa Zajezdnia Kleszczowa

HistoriaEdytujEdytuj

Linia powstała 28 listopada 1948 roku, połączyła ul. Księcia Janusza z węzłem przesiadkowym
250px-DSC03658.jpg

Autobus Neoplan N4020td na linii 109 na ul. Karolkowej

na Młynarskiejprzez GórczewskąPłocką i Wolską. 5 grudnia 1954 trasę linii wydłużono w głąb Woliulicą Górczewską do osiedlaNowe Górce. Dwa lata później trasę linii zaczęto przedłużać w kierunku Śródmieścia – najpierw ulicą Wolską doOkopowej, a następnie, 19 grudnia 1956ChłodnąMarchlewskiego i Świętokrzyską do Emilii Plater. Wydłużanie biegu linii było możliwe dzięki dostawom nowych autobusów Chausson APH 49.

17 kwietnia 1961 roku linię wycofano z ul. Chłodnej, kierując SkierniewickąSiedmiogrodzką i Grzybowską. Od1966 roku linia kursowała ze Świętokrzyskiej prosto Prostą i Kasprzaka, a następnie Płocką do Górczewskiej.

Ostatnią poważną zmianę linia przeszła 1 października 1972 roku – wówczas jej trasę wydłużono do pętli Stare Bemowo ulicami GórczewskąLazurową i Kaliskiego. Od 1975 roku śródmiejski kraniec linii znajdował się przyDworcu CentralnymW tym kształcie linia kursowała do 1 lipca 2007, kiedy to zawieszono ją na okres wakacyjny (ostatnia trasa). Po wakacjach linii nie odwieszono, a 17 września zlikwidowano, uruchamiając w jej miejsce (po tej samej trasie) linię 309 kursującą tylko w dni powszednie.

Linia "109" powróciła na ulice 11 czerwca 2011 roku jako nowa linia dojazdowa z Osiedla Górczewska przezGórczewskąPłockąGrzybowską i al. Jana Pawła II na Dworzec Centralny. Początkowo przewidywano, że po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra linia zostanie skrócona do Ronda Daszyńskiego, aczkolwiek obecnie planowane jest zachowanie kursowania do Dworca Centralnego.

TrasaEdytujEdytuj

ostatnio zmieniana 11 czerwca 2011

UliceEdytujEdytuj

Osiedle Górczewska – Górczewska – Płocka – Kasprzaka – Karolkowa – Grzybowska – al. Jana Pawła II –Dworzec Centralny (powrót: Emilii Plater – pl. Grzybowski – Grzybowska)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki