FANDOM

107 Linia Zwykła
Częstliwość 15-20min
Czas jazdy 30-38min.
Obsługa Zajezdnia Woronicza,Kleszczowa,Mobilis

HistoriaEdytuj

Powstanie linii 107 miało związek z ogólną reformą oznaczeń linii autobusowych w Warszawie. Numer ten przypisano dotychczasowej linii G (plac Trzech Krzyży – plac Bernardyński) 28 listopada 1948 roku. Kursowała ona z placu Trzech Krzyży Książęcą, Rozbrat, Myśliwiecką, Szwoleżerów i Czerniakowską do
250px-DSC08095.jpg

Autobus Solaris Urbino 10 na linii 107 na pętli Esperanto

placu Bernardyńskiego. 22 lipca 1949 trasę linii wydłużono z placu Trzech Krzyży Alejami Jerozolimskimi, do nowego dworca autobusowego nad stacją kolejową Śródmieście. W 1953 roku pętlę przy stacji zlikwidowano, a 107 skierowano Nowym Światem i Krakowskim Przedmieściem do Pomnika Kopernika, a następnie do placu Zamkowego.

W 1955 roku, w odpowiedzi na postulaty pasażerów, trasę linii wydłużono z pl. Bernardyńskiego Powsińską i Wiertniczą do pętli Wilanów. Wkrótce potem na odcinku do Wilanowa linię zastąpiły tramwaje, a po połączeniu z linią 120 (plac Unii Lubelskiej – Podchorążych) jej kraniec znalazł się na pl. Unii Lubelskiej. Docierała ona tam od Czerniakowskiej Chełmską, Belwederską, Spacerową i Klonową, a wracała Bagatelą i Belwederską. Linia kursowała tak do 1976 roku, kiedy jej trasę wydłużono z placu Zamkowego ulicą Miodową na Długą. W 1984 linia dotarła Bonifraterską do Konwiktorskiej, a pięć lat później jej trasę skrócono – z Krakowskiego Przedmieścia zaczęła ona skręcać w Trębacką do pętli na placu Zwycięstwa.

29 czerwca 1991 roku linia 107 przejęła połączenie Traktu Królewskiego z ulicą Rakowiecką za zlikwidowaną linię 125 (Konwiktorska – Rakowiecka/Łowicka). Została skierowana od Chełmskiej Dolną, Puławską, Madalińskiego i Boboli do pętli na rogu Rakowieckiej i Łowickiej. W 1992 roku linię połączono z linią 112 (Wolność – Wolność) i z Puławskiej ruszyła ona aleją Szucha, Alejami Ujazdowskimi, Alejami Jerozolimskimi, Marszałkowską, Andersa i Nowolipki do pętli Wolność. Po tej zmianie linia podczas jednego półkursu przejeżdżała dwa razy przez to samo miejsce – plac Trzech Krzyży. W związku z tym w następnych latach uporządkowano trasę. Odtąd linia wyruszała z pętli Esperanto Anielewicza, Smoczą, Nowolipki, Andersa, dalej przez place Bankowy, Teatralny, Piłsudskiego, ulicami Królewską, Krakowskim Przedmieściem, Nowy Świat do placu Trzech Krzyży i stąd starą trasą do Puławskiej, skąd docierała Odyńca, Wołoską i Woronicza do pętli Spartańska.

W 1996 linię skierowano objazdem ulicy Nowy Świat, od placu Bankowego Marszałkowską i Alejami Jerozolimskimi do placu Trzech Krzyży. Trasę po remoncie trzymano jako stałą. W 1998 roku linia przejęła fragment trasy zlikwidowanej linii 179 (Dworzec Gdański – Sadyba) i zaczęła kursować z Alej Jerozolimskich Kruczą, Piękną, Łazienkowską do Czerniakowskiej.

W 2002 roku linia przejęła fragment trasy linii 117 (Gocław – Wilanów), jadąc Racjonalizacji, Konstruktorską, Postępu, Domaniewską, aleją Wilanowską. Wkrótce po tym zmieniono fragment jej trasy na Starym Mokotowie – zaczęła przejeżdżać z Odyńca, aleją Niepodległości, Madalińskiego i Wołoską do Woronicza. Od 1 sierpnia 2003 roku, w wyniku połączenia z linią 312 (Ursynów Południowy – Ursynów Południowy), 107 kursowała na tej trasie, lecz od 11 listopada 2010 roku, linia kursuje dodatkowo ulicą Dzielną, w celu poprawy dojazdu do budynków mieszkalnych zlokalizowanych przy zachodnim odcinku tej ulicy.

Dnia 1 marca 2011 roku została zmieniona trasa linii "107"– przestała ona dojeżdżać do pętli na Ursynowie. Od Chełmskiej skierowano ją ulicami Sobieskiego i św. Bonifacego do krańca Stegny. Powodem zmian była racjonalizacja układu linii autobusowych w dostosowaniu do potrzeb przewozowych pasażerów. Tym samym straciła ona pozycję linii o największej liczbie przystanków (na korzyść objazdowej trasy linii 125). Kolejne zmiany przeszła 16 stycznia 2012 roku, kiedy to została skrócona na pętlę Kierbedzia, oraz 10 września 2012 roku, kiedy to tymczasowo objazdowa trasa przez ul. Jasną (powrót ul. Mazowiecką) została uznana za stałą. W sierpniu 2013 roku na tej linii firma Mobilis testowała w pełni elektryczny wóz AMZ-Kutno City Smile 10E.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 16 stycznia 2012

UliceEdytuj

Esperanto – Anielewicza – Smocza (powrót: Dzielna – Okopowa – Anielewicza) – Smocza – Nowolipki – Andersa – Marszałkowska – Królewska – pl. Małachowskiego – Kredytowa – Jasna – Zgoda – Bracka – Krucza (powrót: Szpitalna – pl. Powstańców Warszawy – Mazowiecka – pl. Małachowskiego) – Krucza – Piękna – Górnośląska – Myśliwiecka – Łazienkowska – Czerniakowska – Chełmska – Bobrowiecka – Kierbedzia – Kierbedzia

Więcej z Fandomu

Losowa wiki