Fandom

Autobusopedia Warszawska

106

112stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
106 Nieistniejąca linia zwykła
Częstliwość 20-30min.
Czas jazdy 35-52min.
Obsługa PKS Grodzisk Mazowiecki

HistoriaEdytuj

Linia 106 przez 58 lat tworzyła dogodne połączenie Bemowa z centrum. Pierwszy raz na trasę wyjechała 1 lutego1949 roku, co było następstwem zmiany
250px-A545-106.jpg

Autobus Scania CN270UB linii 106 na ul. Łopuszańskiej

oznaczenia linii W. Linia wyruszyła na trasę z pętli Jelonki (okolice placu Sobieskiego, dziś plac Kasztelański) ulicami Powstańców ŚląskichPołczyńską i Wolską do przystanku przesiadkowego na Młynarskiej. Była to wówczas jedna z dwóch linii obsługujących teren Jelonek, obok 105(Połczyńska/Szeligowska — Młynarska). 2 listopada 1954 roku trasę linii wydłużono z Młynarskiej aleją ŚwierczewskiegoSmoczą i Nowolipki do pętli Wolność. 2 lata później, łącząc ją z linią 132 (Cmentarz Wolski — Osiedle Przyjaźń), wydłużono jej trasę na Jelonkach – do Osiedla Przyjaźń.

Trasę linii sukcesywnie wydłużano również w centrum – dotarła ona od Smoczej przez Nowolipki i Nowotki do placu Dzierżyńskiego. Po kolejnej zmianie trasy docierała już (od WolskiejChłodną przez plac Mirowskiplac Żelaznej Bramy i Królewską do placu Zwycięstwa. Następnie trasę linii poprowadzono od Wolskiej Skierniewicką i przebudowanym ciągiem Siedmiogrodzka-Grzybowska do Królewskiej, a na Jelonkach wydłużono ją do pętli Nowe Górce. Od 1966 roku linia omijała odcinek Grzybowskiej od Marchlewskiego do Granicznej Świętokrzyską iTwardą, ze względu na brak sygnalizacji świetlnej na tym odcinku i częste kolizje. Linia wróciła na zmodernizowany odcinek w 1979 roku.

W latach 80. jedyną stałą zmianą trasy linii 106 było skierowanie jej do nowej pętli na Jelonkach – krańca Osiedle Górczewska – od Powstańców Śląskich Człuchowską i Lazurową. Następna zmiana miała miejsce w 2000 roku, kiedy to trasę wydłużono od Lazurowej Górczewską i Powstańców Śląskich do pętli Nowe Bemowo. Trasa ta przetrwała do 1 marca 2007 roku.

Wtedy to po zawieszeniu na czas ferii zimowych linii nie odwieszono, a po niespełna miesiącu powróciła ona w zupełnie nowym wcieleniu. Trasa była podobna do obecnej, z tym że linia z ulicy Sokratesa skręcała wKasprowicza i ulicą Zgrupowania AK Kampinos dojeżdżała do Pułkowej. Nowa trasa miała na celu połączenieBemowa i Młocin ze stacją kolejową Warszawa Włochy, poprawienie dojazdu do kampusu UKSW, przejęcie części trasy zlikwidowanej linii 384 (Młociny-UKSW — Ursus-Niedźwiadek) i skróconej linii 105 (Nowe Bemowo — Plac Trzech Krzyży) oraz odciążenie linii 189 (Cmentarz Wolski — Sadyba) we Włochach. Na odcinku śródmiejskim 106zastąpiła linia 151 (Młynów – Gocław).

2 lutego 2009 linię skierowano od ulicy Sokratesa ulicami Przy Agorze i Marymoncką do Pułkowej. Ostatnia zmiana trasy miała miejsce 1 lipca 2009, kiedy linia została skrócona do Chomiczówki. Dnia 12 lutego 2011 linia została zlikwidowana, została zastąpiona linią 384 kursującą na tej samej trasie.

Ostatnia trasaEdytuj

z dnia 11 lutego 2011

UliceEdytuj

Chomiczówka – Conrada – al. Reymonta – Powstańców Śląskich – Dźwigowa – Globusowa – Bolesława Chrobrego – Kleszczowa – Łopuszańska – al. Krakowska – Okęcie

Więcej w Fandom

Losowa wiki