FANDOM

104 Linia Zwykła
Częstliwość 20-30min.
Czas jazdy 18-23min.
Obsługa Zajezdnia Stalowa,Mobilis

HistoriaEdytuj

85px-104-1973.png

Aż 45 lat z historii linii 104 wiąże się z Ursynowem – była to pierwsza linia, która dojeżdżała w te pierwotnie rolnicze tereny. Na trasie z Wilanowskiej do Wolicy pojawia się po raz pierwszy 14 listopada 1948 roku, jako spadkobierczyni działającej zaledwie 2,5 miesiąca linii R-kreślone (Wilanowska – Wolica). Linia kursowała aleją Wilanowską, ulicą Dominikańską i Nowoursynowską do pętli Wolica, która znajdowała się w okolicach dzisiejszego skrzyżowania ulic Nowoursynowskiej i Płaskowickiej. Od tego czasu kilka razy skracano i z powrotem wydłużano trasę, czego przyczyną był zły stan nawierzchni ulicy Nowoursynowskiej oraz remonty. Dnia 2 grudnia 1973 roku przeprowadzono pierwszą poważną zmianę trasy linii 104 – wydłużono ją z Wilanowskiej aleją Niepodległości i Rakowiecką do skrzyżowania tej ostatniej z ulicą Kielecką. Miało to na celu poprawić obsługę komunikacyjną alei Niepodległości. W 1978 roku linię skierowano przez rozbudowujący się Służew z alei Niepodległości ulicą Puławską i Wałbrzyską do Nowoursynowskiej. Tak kursowała do 30 lipca 1981 roku, kiedy to odcinek w alei Niepodległości przejęła linia 182 (Ursynów SGGW-AR – Osiedle Ostrobramska), a 104 skrócono z powrotem do Wilanowskiej. W tym samym czasie rozbudowujące się osiedle Ursynów zmiotło z powierzchni ziemi odcinek ulicy Nowoursynowskiej pomiędzy ulicami Ciszewskiego i Nugat – 104 puszczono wówczas Doliną Służewiecką, Rosoła i Nugat do Nowoursynowskiej. Po 7 latach trasę linii wydłużono z powrotem do Rakowieckiej, zachowując objazd alei Niepodległości przebiegający ulicami Wielicką, Krasickiego i Kazimierzowską. Jednocześnie linia wróciła na ulicę Nowoursynowską na odcinku od Doliny Służewieckiej do Ciszewskiego, skąd tą drugą ulicą dojeżdżała do Rosoła. 6 stycznia 1990 to dzień ostatecznego wycofania linii 104 z odcinka ulicy Nowoursynowskiej od Nugatu do pętli Wolica. Powodem był fatalny stan nawierzchni ulicy, linię skierowano ulicą Rosoła i Przy Bażantarni do krańca Natolin Południowy (powrót odbywał się ulicami Przy Bażantarni, Stryjeńskich i Belgradzką). 17 grudnia 1990 linię wycofano z ulicy Przy Bażantarni i wydłużono jej trasę ulicą Rosoła do krańca Natolin-Kabaty. 1 czerwca 1992 roku 104 zawieszono, a jej trasę na Ursynowie przejęła linia 108 (Plac Trzech Krzyży – Natolin-Kabaty). Linia 104 powróciła na Ursynów 31 października 1992 roku, jednak jej trasa różniła się poprzedniej. Linia wyruszała z pętli Wyczółki i ulicami Poleczki, Puławską, Wałbrzyską, Nowoursynowską, Ciszewskiego, Nugat, Gandhi, Dereniową i Ciszewskiego docierała do pętli Ursynów Południowy. Ta trasa powstała w wyniku nadania zlikwidowanej linii 331 (Wyczółki – Fabryka Domów) funkcji obsługi wschodniego pasma Ursynowa. Linia ta została zlikwidowana 1 lipca 1993 roku, a podjazdy na Wyczółki przejęła po niej linia 802 (Wyczółki – Piaseczno Polkolor). Tym samym zakończyła się historia ursynowskiej linii 104.

Linia powróciła jednak na ulice miasta, a konkretnie – Białołęki. 1 lipca 1995 roku z linii 145 (Brzeziny – Wiatraczna) ze względu na nierównomierne wykorzystanie trasy wydzielono w postaci linii 104 krótkie połączenie Bródno-Podgrodzie – Tarchomin Północny. Trasa tej linii wiodła ulicami Chodecką, Kondratowicza, Łabiszyńską, Białołęcką, Płochocińską, Obrazkową i Światowida z podjazdami do pętli Brzeziny i Marcelin. 1 kwietnia 1997 roku trasę linii skrócono do pętli Brzeziny, a na starej trasie wydłużonej do Nowodworów uruchomiono linię 304. 1 października 2000 liniom 104 i 304 zamieniono trasy. 1 marca 2007 roku obie linie połączono i wycofano z Tarchomina, tworząc linię 104 kursującą na obecnej trasie. Dwa kursy w ciągu dnia podjeżdżały z Brzezin, Płochocińską i Kobiałką, do pętli Olesin. Po pewnym czasie kursy wariantowe zlikwidowano w związku z wydłużeniem trasy linii 120. Od 29 lipca 2008 na linii funkcjonował podjazd do szkoły w Olesinie, zlikwidowany 24 listopada 2008. Podjazd ten zawieszono z powodu uszkodzenia mostu w ciągu ul. Kobiałka.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 24 listopada 2008

UliceEdytuj

Żerań FSO – Toruńska – Wysockiego – Bazyliańska – Kondratowicza – Łabiszyńska – Kopijników – Białołęcka – Brzeziny

Więcej z Fandomu

Losowa wiki