Fandom

Autobusopedia Warszawska

102

112stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
102 Linia Zwykła
Częstliwość 20min.
Czas jazdy 40-46min.
Obsługa Zajezdnia Ostrobramska,PKS Grodzisk Mazowiecki

HistoriaEdytuj

250px-DSC09564.jpg

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 102 na ul.Grzybowskiej

Linia "102" powstała 14 listopada 1948 roku w wyniku przekształcenia linii H. Połączyła wówczas plac Żelaznej Bramy, przez Marszałkowską, Puławską i Rakowiecką, ze skrzyżowaniem Rakowieckiej i alei Niepodległości. Już 6 lutego 1949 uległa likwidacji w wyniku połączenia z linią 103 (Sądy – al. Niepodległości/Rakowiecka) w jedną linię 112 (Sądy – Odyńca). Odrodziła się w maju tego samego roku na nowej trasie spod Hotelu Polonia przez Aleje Jerozolimskie, most Poniatowskiego, aleję Waszyngtona i ulicę Grochowską na plac Szembeka. Jej utworzenie wiązało się z porządkowaniem oznaczeń linii autobusowych – nowym 102 stała się dawna linia H. Lewobrzeżny kraniec linii wielokrotnie się zmieniał, znajdując się kolejno przy Dworcu Śródmieście, ulicy Twardej i na Emilii Plater. Z tego ostatniego krańca linia wyruszała ulicą Świętokrzyską, by przez Nowy Świat dostać się na Aleje Jerozolimskie i most Poniatowskiego. W 1963 roku wydłużono trasę linii na Grochowie – pojechała ona ulicą Szaserów do Osiedla Młodych. 22 października 1978 roku trasę 102 doprowadzono do Olszynki, gdzie linia kursuje do dziś. W 1985 roku, w związku z remontem mostu Poniatowskiego, linię skierowano przez most Syreny i Wybrzeże Szczecińskie. Następnie powróciła ona na poprzednią trasę, lecz w 2000 roku pojawiła się z powrotem, już nie na moście Syreny, ale na moście Świętokrzyskim. W 2002 roku linię przeniesiono z krańca na Emilii Plater bliżej Dworca Centralnego.

Dnia 1 października 2009 roku trasa linii została skorygowana tak, aby "102" jeździła przez plac Grzybowski, zastępując tam linię 160. 1 czerwca 2013 roku linia "102" została połączona z linią 151 i od tamtej pory pojechała wydłużoną trasą przez ul. Grzybowską i ul. Płocką na Młynów – zmiana ta spowodowana była projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, ogłoszonym przez Zarząd Transportu Miejskiego.

Obecnie przewiduje się, że po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra linia "102" zostanie skierowana przez ul. Lubelską i ul. Sokolą, aby umożliwić dojazd do stacji metra Stadion Narodowy.

TrasaEdytuj

ostatnio zmieniana 1 czerwca 2013

UliceEdytuj

PKP Olszynka Grochowska – Chłopickiego – Szaserów – Dwernickiego – Podskarbińska – Międzyborska – al. Waszyngtona (powrót: al. Waszyngtona – Grenadierów – Podskarbińska) – al. Waszyngtona – al. Poniatowskiego – Wybrzeże Szczecińskie – Most Świętokrzyski – Tamka – Zajęcza – Dobra – Tamka (powrót: Tamka) – Tamka – Kopernika – Świętokrzyska – Nowy Świat – Krakowskie Przedmieście – Królewska – Grzybowska – Siedmiogrodzka – Skierniewicka – Wolska – Płocka – Młynów

Więcej w Fandom

Losowa wiki