FANDOM

100 Linia Nieistniejąca Turystyczna Zwykła
Częstliwość 120min
Czas Jazdy 84-94min
Obsługa Zajezdnia Ostrobramska
250px-Miodowa (autobus 100).jpg

Autobus MAN SD202 na linii 100 na ul. Miodowej

HistoriaEdytuj

Historia linii 100 zaczyna się 22 lipca 1949 roku. Wówczas numer ten przydzielono dotychczasowej linii O, kursującej okrężnie po Śródmieściu. Na nowo powstałą "setkę" skierowano pierwsze egzemplarze nowych autobusów marki Chausson. Trasa linii przebiegała z placu Unii Lubelskiej przez aleję 1 Armii WP i Trakt Królewski, ulicę Królewską do placu Grzybowskiego, następnie Krajowej Rady Narodowej i Towarową do placu Zawiszy, Alejami Jerozolimskimi, placem Starynkiewicza, Koszykową i Nowowiejską z powrotem do placu Unii Lubelskiej. Autobusy oznaczone jako 100P wykonywały okrążenie zgodnie z ruchem wskazówek zegara, natomiast 100L – w przeciwnym kierunku.

W następnym czasie linia 100 przechodziła wiele czasowych zmian, związanych m.in. z remontami, pierwszą poważną zmianą trasy było przeniesienie przystanku krańcowego z Placu Unii Lubelskiej na skrzyżowanie Krajowej Rady Narodowej z Marchlewskiego (dziś rondo ONZ) w 1953 roku. Trzy lata później linia dojeżdżała już Traktem Królewskim i Nowolipkami na Muranów. W 1957 roku linia 100 dwa razy zmieniała kraniec – na krótki czas pojawił się on na placu Zwycięstwa, by następnie powrócić na plac Unii Lubelskiej. W 1963 roku linię wycofano z Alej Jerozolimskich i skierowano bezpośrednio z placu Zawiszy Raszyńską do Koszykowej.

Pod koniec czerwca 1964 roku MZK postanowiły ograniczyć kursowanie linii do dni świątecznych, lecz na skutek protestów pasażerów, już po tygodniu przywrócono całotygodniowy rozkład jazdy. Rok 1965 to otwarcie ronda ONZ i tym samym wycofanie "setki" z ulicy Krajowej Rady Narodowej. Dwa lata później linia zaczęła kursować nowo powstałym odcinkiem ulicy Waryńskiego, a od 1975 roku wjeżdżała tam nie, jak dotychczas, z Nowowiejskiej, lecz z placu Konstytucji. Pogarszająca się od dłuższego czasu frekwencja przyniosła czarny koniec linii 100 – w 1979 roku została ona zlikwidowana i nigdy już nie powróciła na ulice miasta w podobnym kształcie. Początek istnienia "setki" jako linii turystycznej przypada na rok 2001. 21 kwietnia uruchomiono ją na jednokierunkowej trasie z placu Zamkowego przez Anielewicza, aleję Jana Pawła II, place: Bankowy i Piłsudskiego, Marszałkowską i plac Konstytucji, plac Unii Lubelskiej, Aleje Ujazdowskie, Piękną, Łazienkowską, Czerniakowską, Szwoleżerów i Agrykolę – z krótkim postojem na prowizorycznej pętli Łazienki Królewskie – następnie z powrotem do Pięknej i Alej Ujazdowskich, skąd trasa prowadziła wzdłuż Traktu Królewskiego i aleją Solidarności, Dobrą do mostu Świętokrzyskiego, praskim wybrzeżem Wisły do ZOO na Ratuszowej, skąd przez plac Wileński i aleję Solidarności wracała na plac Zamkowy.

Linia kursowała na tej trasie do 1 czerwca 2008. Ciekawostką było jej zawieszenie na czas wakacji w 2004 roku, ze względu na wakacyjne remonty dróg, które utrudniłyby przejazd autobusu piętrowego. W jej miejsce uruchomiono okresową linię 400 na trasie Plac Zamkowy – Powsin-Park Kultury. Nowa trasa linii 100, obowiązująca od 1 czerwca 2008, była zarazem jej ostatnią. Decyzją ZTM, z powodu małego zainteresowania, kursowanie autobusów na linii 100 zostało zawieszone od 1 stycznia 2010 roku. Ostatni kurs odbył się 20 grudnia 2009 roku. 1 kwietnia 2010 roku linia została zlikwidowana.

Ostatnia trasaEdytuj

z dnia 31 marca 2010

UliceEdytuj

Stare Miasto – Podwale – Kilińskiego – Długa – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – pl. Trzech Krzyży – Aleje Ujazdowskie – pl. Na Rozdrożu – Aleje Ujazdowskie – Bagatela – pl. Unii Lubelskiej – Marszałkowska – pl. Zbawiciela – Marszałkowska – pl. Konstytucji – Marszałkowska – Aleje Jerozolimskie – Chałubińskiego – Koszykowa – Raszyńska – pl. Zawiszy – Towarowa – Prosta – Przyokopowa – Grzybowska – pl. Grzybowski – Twarda – Emilii Plater – Emilii Plater – Emilii Plater – Świętokrzyska – Kopernika – Tamka – most Świętokrzyski – Sokola – Zamoyskiego – Sprzeczna – Marcinkowskiego – Targowa – Kijowska – Markowska – Ząbkowska – Targowa – al. Solidarności – most Śląsko-Dąbrowski – Grodzka - Wybrzeże Gdańskie – Sanguszki – Konwiktorska – Bonifraterska – Świętojerska – Andersa – pl. Bankowy – Senatorska – Podwale – Stare Miasto

Więcej z Fandomu

Losowa wiki